Teamcoaching mahdollisti luottamuksellisen vuorovaikutuksen

Suuryrityksen viestintäjohtaja (Head of Communications)
Nykyisessä tehtävässään 5 vuotta, johdettavana 9 asiantuntijaa

Jokaisessa isommassa organisaatiossa pitäisi tietää, että coaching liittyy hyvään esimiestyöhön ja että esimiehellä pitäisi olla näitä taitoja. Yhtä hyvin ei ehkä tiedetä, että coachingia voi ostaa ulkoisena palveluna. Tietämys coachingista on tarpeen henkilöstöammattilaisten lisäksi esimerkiksi esimiesten esimiehillä. Siinä asemassa organisaatioissa tulee vastaan erilaisia tarpeita, joita on hyvä ymmärtää.

Organisaatio voi olla muutostilanteessa tai tilanteessa, jossa pidempään kyteneitä asioita on odottamassa käsittelyä. Voi olla pidentyneitä kiireisiä kausia, jolloin esimiehen työmäärä on suuri ja vuorovaikutus esimiehen ja tiimin välillä jää vähemmälle. Siinä voi syntyä jännitettä, jota on tarpeen käsitellä.

Tiimissä voi olla hyvin erilaisia persoonia ja tapoja käsitellä tunteita ja asioita. Voi myös olla vaikea ottaa niiden pohtimiseen aikaa muuten kuin coaching-prosessissa. On suuri anti oppia ymmärtämään, miten erilaisuutemme vaikuttaa työelämässä.

 
 
coaching_on_kuuntelua.jpg

Coaching on erityisosaamista

Inhouse coach olisi varmasti monelle organisaatiolle iso mahdollisuus, mutta coaching on erityisosaamista, eikä käytännössä resursseja ole rajattomasti. Joissakin tilanteissa ulkopuolinen coach myös luo tunnetta riippumattomuudesta ja luottamuksellisuudesta.

Näitä valintoja tehdään organisaation sisällä.

Meidän organisaatiossamme Tuula Nurmiluodon coaching-palveluista oli esimiehillä jo hyviä kokemuksia, mikä toi meidätkin yhteen. Olen työskennellyt hänen kanssaan kahteen otteeseen ja kokenut, että henkilökohtainen coaching toimii hyvin team coachingin rinnalla ja täydentää sitä. Team coachingissa olen ollut esimiehenä lähinnä kuulolla ja oppivana osapuolena. Yksilöcoaching tarjosi mahdollisuuden puhua omasta esimiestyöstä avoimesti ja luottamuksellisesti.

Coachin menestys tulee ammattitaidosta ja osaamisesta, joka välittyy asiakasta kohdatessa – luottamuksesta ja yhteisymmärryksestä, jotka hän pystyy synnyttämään.

Tuula pääsee hyvin nopeasti selville tilanteesta ja ymmärtää, mikä henkilöllä tai tiimillä on se ydin ja mikä siihen vaikuttaa. Hän on team coachingissakin pystynyt luomaan luottamuksellisuuden ilmapiirin.

Annetaan aikaa oivallusten syntymiselle

Coachin tärkeä kyky on kuulla ja ymmärtää ihmisiä ja osata oivalluttaa ja keskusteluttaa heitä sen perusteella. Oivalluksen pitää syntyä yksilön omassa päässä, jotta se voi tuottaa muutosta. Se ei tapahdu kerralla, vaan on prosessi.

Meillä team coaching kesti noin puoli vuotta, kun loma-aika osui sessioiden väliin. Näin annettiin aikaa oivalluksien syntymiselle yksin ja yhdessä. Tiimin coaching-prosessissa tarvitaan aikaa myös siihen, että tiimin jäsenet pääsevät sille tasolle, että työskentely todella lähtee heistä itsestään. Siitä jää kaikille taitoja.

aikaa_ja_tilaa_oivallusten_syntymiselle.jpg
avoin_vuorovaikutus_tiimissä.jpg

Tiimi pääsi avoimeen vuorovaikutukseen

Työyhteisössä on asioita, kuten tunteet ja kokemukset yhteistyössä tiimin sisällä, joiden sanominen ja sanoittaminen voi yhdelle olla vaikeata ja toiselle helppoa. Tuula löysi tapoja, jolla asiat tulivat esiin, mutta eivät henkilöityneet ja saatiin käsiteltyä.

Tiimi pääsi avoimeen ja luottamukselliseen vuorovaikutukseen. Painotettiin, että se mitä puhutaan, on luottamuksellista tiimissä ja organisaation sisällä. Tiimin kesken sovittiin asioita, joita tuli esille sessioissa, minkä lisäksi sovittiin tiimin kesken erillisiä tilaisuuksia, joissa sovittiin, mitä niille asioille tehdään. Ne olivat osa samaa prosessia ja Tuula coachina oli niistä tietoinen. Tätä yhteensä kymmenien tuntien aikainvestointia tiimissä myös arvostettiin.